top of page

כל מה שרציתם לדעת על תערוכות כלבים

עודכן: 17 בדצמ׳ 2018

כשאתם מקבלים הזמנה לתערוכת כלבים אתם לבטח שואלים את עצמכם - "בשביל מה אני צריך את זה?". אם זו הזמנה לתערוכה ראשונה אתם נענים בדרך כלל מתוך סקרנות, מגיעים נרגשים, הכלב נרגש, מחכים להוראות, לפעמים מתבלבלים ולא ברור לכם מה אתם עושים פה בכלל…

אם זכיתם וקיבלתם רוזטה או פרס מזון ואפילו גביע כמעט ודאי שתחזרו בתערוכה הבאה. אך אם לא זכיתם במקום הראשון סביר להניח שאת ההזמנה הבאה תניחו בצד ובדרך כלל גם לא תגיעו.


למה תערוכת כלבים?


המטרה העיקרית של תערוכת כלבים היא לשפר ולטפח את גזעי הכלבים. כדי לטפח ולשבח את הגזע יש צורך בהערכה מקצועית של שופט, שהוכשר לכך, שיעריך את הכלב הנשפט ביחס לתקן הגזע הרשמי. לפעמים רצוי לקבל חוות דעת ממספר שופטים בטרם ייקבע ערכו הגידולי של הכלב. שיפוט בתערוכה הוא שיפוט צורה בלבד ובמקרה של כלבי הרוח הוא אינו מעריך מספיק את יכולת הריצה והדהירה (גאלופ) של הכלבים שכה נחוצה לתפקודם בצייד למשל. לצורך כך פותחו מבחני עבודה לכלבי רוח. כלב רוח שעומד במבחני העבודה (ועל כך נרחיב בפעם אחרת),יכול להישפט בכיתת עבודה מיוחדת.


ההערכה המקצועית של הכלב תלויה כמובן בנקודת ראותו של השופט ( והוא בסה"כ בן אדם..) אבל גם בגילו של הכלב . עקומת הגדילה של כל גזע אינה אחידה ו"הבטחה גדולה" כגור עלולה להתפתח ל"בינונית מאכזבת" וגם להיפך- ה"ברווזון המכוער" עשוי להתפתח לברבור מרהיב. איך נדע? רק אם הכלב ישתתף בתערוכות כלבים לפחות פעם אחת בכל שנה בשלוש שנותיו הראשונות!


אבל לתערוכות הכלבים יש גם ערך נוסף חשוב לא פחות. המפגש בין בעלי הכלב לפעילי החוג ובין בעלי הכלבים בינם לבין עצמם הוא חשוב ונחוץ. ניתן להתייעץ לגבי בעיות ספציפיות לגזע בגידול, ניתן להרגיש "נורמלי" בין ה"משוגעים" לגזע…

ולסיום בל נשכח שלמנצחים יש פרסים. ואם יש מי שאינו אוהב לזכות - שיקום!


איזה תערוכת כלבים?


רוב התערוכות הן תערוכות ספציפיות שעורך החוג, בחסות ואישור של ההתאחדות הישראלית לכלבנות (ה.י.ל). תערוכות אלו הן תערוכות לאומיות ובהן ניתן להעניק תארים: מועמדות לאליפות ישראל - CAC, מועמדות לאלוף צעירים - JCAC, מועמדות לאלוף-על - Grand CAC.


יש גם תערוכות לאומיות רב גזעיות שעורכים מספר חוגים יחדיו או הה.י.ל וגם בהן ניתן להעניק התארים הנ"ל.

תערוכה בינלאומית היא תערוכה של כל הגזעים שעורכת הה.י.ל בחסות ואישור הפדרציה הקינולוגית הבינלאומית (FCI), ובה ניתן להעניק בנוסף גם מועמדות לאליפות יופי בינלאומית - CACIB.


יש גם תערוכות מיוחדות כמו תערוכת גורים או תערוכת שנתון שבהן יכולים להשתתף כלבים בגיל נתון בלבד.

כל תערוכות הכלבים מתקיימות לפי תקנון התערוכות של הה.י.ל שמגדיר היטב את נוהל קיום התערוכה, החלוקה לכיתות שיפוט, ציונים, תארים וכו". (ניתן לראות את התקנון באתר ההתאחדות) חשוב לציין שכל התערוכות בארץ מאורגנות ומנוהלות ע"י מתנדבים, ללא שכר, והחוגים תמיד שמחים לקבל מתנדבים חדשים לשורותיהם כפעילי תערוכה.


מהן כיתות השיפוט?


כל כלב נשפט בכיתה נפרדת לפי גילו ולפי מינו. כל הכיתות שיפורטו קיימות גם לזכרים וגם לנקבות.

כיתת פעוטות:

גורים בגיל 3-6 חדשים.

כיתת גורים:

גורים בגיל 6-9 חדשים.

כיתת צעירים:

כלבים בגיל 9-15 חדשים (בתערוכות בינלאומיות 9-18 חדשים).

כיתת מתבגרים:

כלבים בגיל 15-24 חדשים.

כיתה פתוחה:

כלבים מעל גיל 24 חדשים.

כיתת אלופים:

כלבים בעלי תואר אלוף ישראל או כלבים מחו"ל בעלי תואר אלוף לאומי אחר.

כיתת קשישים:

כלבים מעל גיל 7 שנים.

כלב יכול להישפט רק בכיתה אחת וכדאי לשים לב לכך שכלב מעל גיל 7 יכול להישפט או בכיתות קשישים או בכיתה הפתוחה, או בכיתת האלופים אם הוא אלוף, לפי בחירת בעליו ואין שיבוץ אוטומטי לכיתה זו.


מהם הציונים בתערוכת כלבים?


בכיתות הגורים ניתנים הציונים הבאים: מבטיח מאד, מבטיח, משביע רצון ופסול.

בכיתות האחרות הציונים הם:

מצוין - כלב המייצג את הגזע לפי התקן, מרשים בתכונותיו וחסר שגיאות משמעותיות.

טוב מאד - כלב המייצג את הגזע כהלכה אך בעל שגיאות קלות בלבד.

טוב - כלב המייצג את גזעו אך יש לו פגם בולט.

מספיק - כלב המייצג את גזעו אך שגיאותיו מונעות ממנו לשמש דגם לגזע.

פסול - כלב אשר נמצאו בו שגיאות פוסלות לפי תקן הגזע (כולל חוסר אשכים) לא ניתן לשיפוט - כלב אשר לדעת השופט אינו מוצג במצב תקין או אינו מאפשר לבדקו (פצוע, צולע וכו').

בד"כ יקבל מציג הכלב דו"ח שיפוטי כתוב ובסופו הציון של הכלב. הדו"ח יפרט את התרשמות השופט מהכלב כולל שגיאות בולטות אם ישנן כאלה.


מהם התארים בתערוכה?


בכל כיתה ידרג השופט את הכלבים שקיבלו ציון מבטיח מאד (בכיתות גורים) או מצוין (בכיתות האחרות), הכלב שדורג במקום הראשון יקבל תואר של מנצח כיתה CW (מדרגים רק 4 כלבים בכל כיתה). בין מנצחי כתות הגורים ייבחר הגור הטוב ביותר בגזע - BP. בין מנצחי כתות הצעירים ייבחר הצעיר הטוב ביותר בגזע -BJ. בין מנצחי כתות הקשישים ייבחר הקשיש הטוב ביותר בגזע - BV. בין מנצחי כיתות הזכרים ייבחר הכלב הטוב ביותר בגזע- BD, כדאי לשים לב לכך שגם כלב צעיר או קשיש יכולים להיבחר (אך לא גור!). בין מנצחות כיתות הנקבות תיבחר הכלבה הטובה ביותר בגזע - BB. בין מנצחי המינים BD ו-BB יבחרו מנצח הגזע – BOB, ומנצח המין הנגדי - BOS. בתערוכה לאומית ניתן להעניק תואר מועמד לאליפות ישראל - CAC, בכל מין לכלב הטוב ביותר בין מנצחי כתות מתבגרים ופתוחה. (כלב צעיר, קשיש ואלוף אינם זכאים לתואר). בכתות הצעירים ניתן להעניק תואר מועמד לאליפות ישראל צעירים - JCAC. בכיתות האלופים ניתן להעניק תואר מועמד לאליפות-על - Grand CAC. בתערוכה בינלאומית ניתן גם להעניק את התואר מועמד לאליפות בינלאומית CACIB, ולתואר זה זכאי גם מנצח כיתת האלופים. (כלומר רק צעיר וקשיש אינם זכאים לו). לכל התארים הללו ניתן להעניק גם תואר סגן – Reserve.

חשוב לדעת שהענקת כל התארים אינה אוטומטית והיא תלויה בשיקול דעתו של השופט!



יש עוד תארים?


כן, בהחלט:

בתערוכת חוג יתחרו כל מנצחי הגזעים על התואר כוכב התערוכה - BIS, כל מנצחי הקשישים על התואר הקשיש הטוב בתערוכה - BVIS, כל מנצחי הגורים בגזע על התואר הגור הטוב בתערוכה - BPIS, כל מנצחי הצעירים בגזע על התואר הצעיר הטוב בתערוכה – BJIS. בתערוכה בינלאומית יתחרו כל מנצחי גזעי כלבי הרוח על התואר מנצח קבוצה 10 BIG, ומנצח הקבוצה יתחרה עם כל יתר מנצחי הקבוצות על התואר הנכסף כוכב התערוכה BIS.


ואיך מקבלים תואר אלוף ישראל- Isr Ch?


יש צורך לזכות ב-3 מועמדויות לאליפות ישראל -CAC, ב-3 תערוכות שונות ומידי 2 שופטים שונים לפחות, אחת מהם בתערוכה בינלאומית. התואר נרשם בספר הגידול, ותעודה מונפקת לבעל הכלב.


ותואר אלוף בינלאומי - Int Ch?


יש צורך לזכות ב-4 מועמדויות לאליפות בינלאומית - CACIB, ב-4 תערוכות בינלאומיות ומידי 3 שופטים שונים לפחות. הסדר הזה ייחודי לישראל.

התעודה מונפקת על ידי ההתאחדות הבינלאומית לכלבנות – ה-FCI.


ותואר אלוף ישראל צעיר - JIsr Ch?


יש צורך לזכות ב-2 מועמדויות לאליפות ישראל צעירים JCAC, ב-2 תערוכות שונות ומשני שופטים שונים.


מה בעצם עושים בזירה?


טוב, זו תערוכת יופי ולכן לא צריך להתכונן לפסיכומטרי השופט מתרשם מהכלב – ממבנהו בעמידה (ולא בשכיבה!), בודק את המשנן והמנשך (מבנה השיניים ויחסי השיניים העליונות לתחתונות), בזכרים בודק הימצאות 2 אשכים, ומתרשם ממבנה הכלב בתנועה – תנועת ריצה קלה (טרוט).

לצורך כך יבדוק השופט כל כלב באופן פרטני, הכלב צריך להיות רגוע, לא מגרגר ולא נושך (במקרה כזה יקבל "כרטיס אדום" ויוצא מהזירה), כדאי להעמידו בצורה תצוגתית שתדגיש את תכונות מבנהו כמו את הקו העליון היפה, את נשיאת הראש, את הרגליים האחוריות על זוויותיהן. השיפוט בתנועה יהיה בדרך כלל בסיבוב ריצה או שניים מסביב לזירה ובניגוד לכוון השעון כשהכלב רץ משמאל למציג – הצד הפנימי של הזירה. ואח"כ ריצה בקו ישר מהשופט ובחזרה אליו כדי שהשופט יעריך גם את התנועה האחורית והקדמית. צריך להישמע להוראות השופט ומנהל הזירה, ולענות רק לשאלות שנשאלות. בשום אופן אין לנדב לשופט מידע על מוצאו של הכלב והישגיו בעבר.


צריך ציוד מיוחד?


לא. מספיק קולר מתאים ורצועה. אבל עדיף להשתמש ברצועת תערוכה מיוחדת ומתאימה אותה ניתן לרכוש בד"כ בחנויות ציוד בעלי חיים או בדוכנים מסחריים בתערוכות הכלבים . אסור להיכנס לזירה עם קולר דוקרנים (בכלבי רוח אין בהם צורך!), עם זמם (מחסום לפה) או רתמה. כלבים ארוכי שיער רצוי להבריש במברשת שיער מתאימה לפני הכניסה לזירה.

חשוב להקפיד על ענידת מספר המשתתף באופן ברור וגלוי (באמצעות סיכה על דש הבגד, גומיה על השרוול) על מנת שניתן יהיה לזהות את הכלב המוצג.

חשוב לדעת שהשופט מנוע מלדעת פרטי הכלב למעט גילו ומספר המשתתף. חשוב לזכור להביא כלי מים לכלב. (מים יש בד"כ בשטח התערוכה). רצוי להביא גם שתייה למציג ולמשפחה, כיסוי ראש וגם כסא לשבת ולנוח יהיה לעזר..


מי האנשים בזירה?


ליד השולחן יושבים פעילי הזירה. (מתנדבים, זוכרים?). מזכירי השולחן תפקידם לדאוג למילוי דו"ח תוצאות על פי דוחות השיפוט. מזכיר השופט כותב את דו"ח השיפוט כפי שהוא מוכתב על ידי השופט. מנהל הזירה אחראי לכל המתרחש בזירה, להכנסת הכלבים, העמדתם, חלוקת הפרסים, סדר וניקיון בזירה, והקפדה על ניהול התערוכה וחלוקת התארים על פי תקנון התערוכה.

לפעמים יהיה בזירה גם מתמחה בשיפוט שנמצא בתהליך הכשרתו לשיפוט הגזע. לכל כלב מציג אחד בלבד. בני המשפחה הנלהבים מוזמנים לעודד מעבר לחבלי הזירה.


איך נרשמים לתערוכה?


כמעט כל התערוכות מחייבות רישום מוקדם על טופס הרשמה ייעודי. אין הרשמה ביום התערוכה. דמי הרישום נקבעים ע"י הנהלת התערוכה, ובד"כ למי שאינו חבר בחוג דמי ההרשמה גבוהים יותר. מספיק למלא את הפרטים הנדרשים ובעיקר מספר הס.ג.י.ר כפי שהוא מופיע בתעודת היוחסין. גורים שטרם קיבלו את תעודת היוחסין יציינו "ברישום" במקום המספר. כדאי תמיד לוודא שוב עם הנהלת תערוכה את המועד והזמן לשיפוט הכלב.

כלב שמאחר לשיפוט אינו יכול להתמודד עם תואר כלשהוא,וחבל על עגמת הנפש.


מה עם חיסונים?


המפגש בתערוכת הכלבים בין כלבים מאזורים שונים מחייב על פי חוק הצגת חיסון כלבת בתוקף עד לפחות 14 ימים לפני מועד התערוכה. לכלבים צעירים רצוי גם חיסון בתוקף נגד פרבו PARVO וחיסון משושה.



ואם לא זוכים במקום הראשון?


אז לא. זו רק תערוכת כלבים ותמיד תהיה עוד אחת.

וברצינות - כדאי לקרוא בדו"ח השיפוט ולהתייעץ עם פעילי החוג והמגדלים ולהבין מה ניתן לשפר וכיצד. רצוי להפגין רוח ספורטיבית ולצפות בסיום התערוכה ולעודד את המנצחים, אולי גם ללמוד מהם משהו?


זהו, אז נתראה בתערוכה הבאה !

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page