top of page

בורזוי BORZOI - RUSSKAYA PSOVAYA BORZAYA

מאת: קסניה גלנצן, החוג הישראלי לכלבי רוח

תודה לד״ר צפרא סיריק.

ותודה ליילנה בלקירבה על קטעים שתורגמו מהכתבה שלה בשפה הרוסית.


תמונות: קסניה גלנצן, אלונה ספיבק


מידע כללי:

הבורזוי הוא גזע עתיק המשלב את ה"רוח" ההיסטוריה, נחישות אסייתית ואינטליגנציה אירופאית. הבורזוי משלב עבר עתיק יחד עם זרמים חדשים, שעורבבו כדי לקבל את הכלב המפואר, האלגנטי, החזק והיפה יחדיו. הגזע סימל את התקופה היפה של הסוף המאה ה-19, תחילת המאה ה-20, אשר יצרה דוגמאות מעודנות של אדריכלות, עיצוב פנים ואומנות, שאותו דרש אורח חיים אלגנטי של החברה הגבוהה. הצללית של בורזוי היא כמו יצירת אומנות בסגנון הארט נובו: קו מתוחכם ומעוגל המסתיר בו מסתורין ועוצמה. בורזוי הם כלבים מהירים מאוד שיכולים להגיע למהירות של עד 70 קמ״ש, במדינות שמותר עדיין לצוד שם, הם צדים ארנבים, שועלים ובעבר גם צדו זאבים. לא פלא שבעבר הצייד עם בורזוי היה נקרא "מלכותי", שבו העיקר לא היה לתפוס כמה שיותר טרף, אלא לצפות ביופי של הפעילות בגזע זה.



היסטוריה

הגזע בורזוי פותח ברוסיה במטרה לקבל כלב צייד המתאים לאקלים החורפי הקשה. ככל הנראה זה היה ערבוב של כלבי רוח אסייתים עם כלבי צייד פרוותיים מקומיים. התיאור הראשון של הגזע היה במאה ה-17. ב-1888 נכתב התקן הראשון של הגזע ואפשר להגיד שזאת השנה שבה הגזע ״נולד״.


פרווה

רכה, משיית, עם מעט גלים אך לעולם לא מקורזלת. הפרווה על הגוף והזנב די ארוכה ואילו על הראש קצרה יותר.


תוחלת חיים

10 ועד אפילו עד 16 שנה


גובה ומשקל

זכר 75-85 ס"מ נקבה 68-78 ס"מ


בריאות/בדיקות טרם הרבעה:

בורזוי הוא גזע חזק ובריא. חשוב מאד לדעת, יש בגזע רגישות לזריקות נגד תולעת הפארק, לכן מומלץ לעשות בדיקות גנטיות לMDR1 לפני מתן הטיפול הראשון! אם הכלב נמצא רגיש לחומר הזה, אסור לטפל בו בעזרת זריקות נגד תולעת הפארק ויש להתייעץ עם וטרינר על טיפול חלופי.


לפעמים קיימת בעיה של היפוך קיבה וחשוב לשמור על קיבה ריקה 2 – 2.5 שעות לפני תחילת מאמץ גופני.

בשנים אחרונות נהוג לעשות לבורזוי בדיקות גנטיות לנשאות ל- Degenerative Myelopathy (DM).



הגזע בישראל

גזע הבורזוי הגיע לראשונה לחוג הישראלי לכלבי רוח ב-1971. מספר שגרים נולדו בשנות ה-70 וה-80, אולם הגזע לא צבר פופולאריות רבה. רק בתחילת שנות ה- 90 החל הגזע לפרוח כתוצאה מגל ההגירה הגדול מברה"מ לשעבר. כלבים רבים שהגיעו עם בעליהם שימשו בסיס לגידול המקומי. גליה ליבמן שהגיעה עם שתי כלבות וזכר, התבלטה במהרה עם בית גידולה “לאלי".


תוך מספר שנים נרשמו למעלה מ-60 כלבים, חלקם הגיעו לתוארי אליפויות. מגדלים נוספים תרמו את חלקם לגזע שהפך במהרה לגזע הפופולארי בחוג באמצע שנות ה-90. בסוף שנות ה-90 ירדה הפופולאריות של הגזע וכתוצאה ירד מספר השגרים והגורים.


לאחרונה ניכרים סימני התעניינות והתעוררות בגזע, עם יבוא של כלבים חדשים ומבטיחים מרוסיה ואוקראינה.


פעילות גופנית מומלצת

הדעה הקדומה שבורזוי חייב לרוץ קילומטרים, ממש לא נכונה. מדובר בכלב העצלן מכל הגזעים שיכול לישון בבית על הספה (כן, חייבים ספה בשביל בורזוי!) במשך 20 שעות. בשאר הזמן ישמח לטייל ולרוץ להפגין את יכולותיו המרשימות. ברוסיה ומדינות אחרות הגזע עדיין ממשיך לשמש לצייד ארנבים ושועלים. בארץ הצייד אסור בהחלט ואנחנו נהנים מידי פעם ממרוצי שדה אחרי חבל עם פיתיון, טיולים יפים בשדות ובחברה מצוינת ותערוכות יופי.



טיפוח

פרווה ארוכה ויפה אצל בורזוי זה עניין גנטי ובריאותי. אין לפרווה ריח כלבי נפוץ והיא לא דורשת יותר מידי טיפול, מספיק לשטוף לפעמים את הכלב עם שמפו מזין ולסרק פעם בכמה ימים עם מסרק טוב. כמובן הקוצים יכולים להפריע ממש, אבל אפשר להוציא אותם יחסית בקלות. בורזוי שחי בעיר דורש שטיפות תכיפות יותר, אבל הרגליים הארוכות ללא הרבה פרווה עוזרות לשמור על הניקיון.


אילוף

בורזוי הוא כלב בעל דעה משלו ואוהב לעשות מה שהוא רוצה, גזע יחסית קשה לאילוף. ממש לא הגזע שירוץ להביא לכם עיתון או נעלי בית. הפקודה הכי חשובה שצריך ללמד בורזוי – ״עצור״, למעשה זו יכולה להיות הפקודה היחידה, יתר הפקודות הגור יקלוט תוך כדי גדילה אצלכם בבית, אבל הפקודה ״עצור״ חייבת להיות מובנת ב100% כי יכולה להציל את החיים של הבורזוי שלכם או של החתול שיהפוך בשבילו לטרף בחוץ.


למי מתאים?

כלבים אצילים ומרשימים אלה יכולים לחיות בצורה מושלמת גם בדירות לא גדולות ובלי חצר, עם טיולים שבועיים בשדות בשישי-שבת. כמובן הבורזוי יהיה מאושר בשדות ובמרחבים וירוץ כמו טיל להנאתו, אבל הגזע הזה לא דורש פעילות יומית מרובה להוצאת אנרגיות, כדי שלא יהרוס את הבית כשאתם לא נמצאים. בורזוי הוא כלב עצמאי, פעיל ואנרגטי במרחבים, אבל באותו זמן גם מאוד שקט ולא מתבלט בבית. לרוב לא הורס את הבית, הוא לא ירוץ מולך עם כדור בדרך לסלון, לא יציק לכם עם צעצועים. רק יבוא, יניח את הראש על הברכיים, נאנח עמוקות ויקפא בזמן שאתם מלטפים את פרוות המשי העדינה שלו. בורזוי לעולם לא כופה את נוכחותו. הבורזוי אינו כלב שמירה, ממש לא. בורזוי שחי בעיר צריך חשיפה לכלבים אחרים בסביבה וללמוד לשחק עם חברים הכלבים שלו בעדינות ללא מרדפים כמו אחרי טרף. בקרבת כבישים בורזוי צריך להיות קשור תמיד, אפשר לשחרר רק במקומות מגודרים או בשדות רחוק מכבישים.


תגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page