top of page

גרייהאונד איטלקי – הקטן שבין כלבי הרוח

עודכן: 17 בדצמ׳ 2018

אין ספק שכמו לגרייהאונד, גם לגרייהאונד הננסי הידוע בשמו- גרייהאונד איטלקי יש עבר מפואר של לפחות 2000 שנים ,ומקורו כמו בן דודו הגדול במצרים העתיקה. יש שמספרים שלקליאופטרה היה כלב ננסי דמוי הגרייהאונד הננסי של ימינו..

במצרים נמצא ליד קברה של המלכה Her Neit (שגילו מוערך בכ-5000 שנים) שלד של כלב בוגר שבצורתו מאד מזכיר את הגרייהאונד וגודלו כ-38-40 ס"מ. החוקרים מניחים שזהו שלד של כלב דומה לגרייהאונד הננסי שאנו מכירים היום.


בצורתו הננסית מתבסס הגזע בתקופת האימפריה הרומית. נשות רומי העליזות הרבו מן הסתם להתהדר בכלבי שעשוע מסוגים שונים, ובעיקר מן המזרח, אבל גם בכלבים הננסיים והמהירים שעדינותם הרבה שבתה את ליבן. באוניברסיטת פביה מוצג שלד מאובן של familiaris levriereCanis זהה לחלוטין במבנהו לגרייהאונד האיטלקי של ימינו אם כי מידתו גדולה יותר.


בעתיקות פומפיי נחשפה כתובת אזהרה -CANUM CAVE - היזהר-כלב!. רוב מגדלי כלבי העבודה משוכנעים שהכתובת נועדה להזהיר את המבקר מלדרוך… על כלב הבית הננסי…


כך או כך הופך הגזע לכלב חיקן ( LAP DOG ) של נשות האצולה באימפריה הרומית, ומשם לחיקן של נשות אצולה באירופה כולה. הגזע בתקופה זו היה גדול וחזק משהוא היום. בצרפת השתמשו בו לציד ארנבות, ובגרמניה היה ידוע גם כסייען לציד בעזרת נשר מאולף. בתקופת הרנסנס מופיע הגזע בציורים איטלקיים,צרפתיים ופלמיים.


צ'רלס החמישי והשישי מלכי צרפת במאה ה-14 מונצחים בציורים כשלידם כלבי רוח קטנים. לואיזה די סבויה אמו של פרנצ'סקו ה-1 מלך צרפת כותבת ביומניה על מות כלבה האהוב levron Hapegai הננסי.


בימי הביניים מונצח הגזע גם בכתובים. Nino Cantalamessa כתב במאה ה-14 מאמר שלם על הגזע בו נתקל בשמורת הצייד. Gaston de Foix מתאר את מסעות הציד של הדוכס ממילנו בחברת כלבי הגרייהאונד הננסיים שלו. פרידריך השני, מלך פרוסיה (1712-1786) גידל כלבים אלו ותרם לא מעט לפופולריות של הגזע באותן שנים. בחוותו הכפרית ליד פוסטדם גידל כ-100 כלבים. גם לקתרינה הגדולה-קיסרית רוסיה היו כלבי גרייהאונד איטלקי. תקופת הרנסנס שמנציחה את בעלי הדם הכחול במכחול וצבע, מעניקה לנו גם את כלבי חיקם-הגרייהאונד הננסי. רשימת הציירים שמנציחים את בעלי הדם הכחול במכחול וצבע, מעניקה לנו גם את כלבי חיקם- הגרייהאונד הננסי. רשימת הציירים שמנציחים את הגזע בציוריהם גדולה וכוללת גם את מיכאלאנג'לו, ג'יוטו, ברנרדו דאדי ואחרים. בבזיליקה סנטה מריה די אראבונה שב- Abruzzo יש ממש האלהה של הגזע - ישו התינוק אוחז בידיו… גרייהאונד איטלקי.


הגזע היה כל כך פופולרי באיטליה של המאה ה- 16, שמאז הוא זוכה לשמו-גרייהאונד איטלקי. ומכאן ואילך יש תיעוד להתפשטותו באירופה , לאנגליה הוא מגיע במאה ה-17 ולארצות הברית שם הוא זוכה לפופולריות רבה רק במאה ה- 19.


במאה ה-19 מעבירים האנגלים את התעניינותם לגזע החדש – הוויפט, והגרייהאונד האיטלקי כמעט נעלם מהאיים הבריטיים. איטליה וגרמניה ממשיכות להוביל בגידול הגזע באירופה.


החוג האיטלקי לגרייהאונד איטלקי Il Circulo del Piccolo Levriero Italiano מוקם ברומא ב-1956. באיטליה שלאחר מלחת העולם השניה נאלצו לייבא כלבים מאוסטריה על מנת לחדש את הגידול.


הגזע די חדש בארץ, הביאה אותו לא העליה מאיטליה כי אם העליה מ…רוסיה. לראשונה ראינו את הגזע בארץ בתערוכה הבינלאומית באשקלון 1978. האלוף הגרמני היזו פום פלרשלוס הגיע להשתתף בתערוכה. הוא חזר שוב ב- 1980 הפעם לתל אביב. בתערוכת הקיץ של החוג ביוני 1984 בכפר שמריהו השתתפו לראשונה סטאר ואיפגי ווינדי און של סינטיה סלייד ממושב חמרה. הכלבים העמידו בשנות ה- 80 כ- 4-5 המלטות , אף אחת לא נרשמה בספר הגידול הישראלי…


בתערוכה העולמית בתל אביב , ביוני 1987 הגיעו כל הכלבים מחו"ל, ב R.CAC זכתה כלבה ישראלית של יוטה זקס מנתניה-פלשינג דילייט'ס פייט פור פרידום. אין בידינו פרטים על הכלבה וככל הנראה גם לא היו לה המלטות רשומות.


בשנת 1991 נרשמו בספר הגידול הישראלי טריסטן דה מילנו וביאנקה ביאטריס קאנלו שעלו עם דוד ברלם לבאר שבע. באותה שנה נרשם גם אריסטוקרט פון קלוד שעלה עם משפחת שדרינסקי לראשון לציון. אריסטוקרט, בצבע איזבלה (חום עם גוון אפור ) זוכה בתערוכת הקיץ של החוג בפארק אפק 1992 בתואר הנכסף כוכב התערוכה BIS.


אמינה לבית דוד ברלם תגיע בהמשך לצביה טריפון בחיפה, תהיה לאלופת ישראל ויחד עם אריסטקרט שגם הוא כבר אלוף ישראל תחבוק 5 גורים מצוינים ב- 2 המלטות. סופה לבית טריפון תישאר אצל צביה, והני גם היא לבית טריפון תעבור לתרצה אייזנברג בגבעת חיים. שתיהן זוכות בתואר אלופת ישראל במהרה. בהיעדר מבחר מורבעת הני עם אביה אריסטוקרט, קפיצי בתם נשארת בגבעת חיים. מהרבעה נוספת של אמינה עם בנה סער טריפון ב- 98 תגיע ווינדי טריפון לתרצה אייזנברג.



הצורך בהוספת קווי דם חדשים בתחילת שנות ה- 2000 ברור. וכך מגיע מאיטליה Vertragus Romualdo הידוע בשמו זיק למאירה פיזם. זיק, לימים אלוף ישראל , מרביע את רוב כלבות הגידול של תרצה אייזנברג ומוסיף לגידול בארץ אלגנטיות, ראשים יפים, צבע כחול ומבנה נכון.


סבטלנה פריידוביץ מנתניה מביאה זוג כלבים מרוסיה ותחת שם בית הגידול גרציון מגדלת 3 המלטות בלבד.

שי ספקטור , מגדל סאלוקי ( ספקטור אל ראזאל) מייבא מהולנד את נינו – Nino Ilpiccoloazzuro ומאוחר יותר משבדיה את הנקבה PY’S Cefura. לנינו מספר המלטות יפות עם כלבות של תרצה אייזנברג.


תנופת הגידול של הגזע מביאה את ITI DELLA CAVEJA מאיטליה לתרצה אייזנברג , ואת ANASTASIJA ASTRA BRAVISSIMO מלטביה למאירה פיזם ( בית גידול יעלה).



מגדל צעיר וחדש מצטרף לחוג – נדב לוי , עם בית הגידול "לט איט בלואו ". תוספת מבטיחה לגידול המקומי בשנה האחרונה הוא Astra Bravissimo Maestro שהגיע מלטביה למיכאל אלנט.





0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page